Ecoplant: oriënteren, verrijken en verdiepen

Afgelopen week zijn de eerste stappen gemaakt voor een regiobreed plan, om duurzaam techniek onderwijs aan te bieden in regio Haaglanden. Samen met het aangestelde project team schrijven we aan een plan en leskaarten om lessen aan te bieden in het gehele onderwijs; uitermate geschikt in de doorlopende leerlijn. Oriënteren, verrijken en verdiepen. 

Vanaf het primaire onderwijs kunnen kinderen zodoende de eerste stappen maken binnen de duurzame techniek. Freubelen met techniek en nadenken over esthetiek. Hierop volgt de mogelijkheid om onderbouw vmbo de eerste eenvoudige handvaten te geven binnen duurzaamheid en solar techniek. Een eenvoudig werkende Ecoplant, direct te gebruiken zonder fundatie of installatie. 
Het geheel is een opbouw voor het echt Student Energy Program waarin leerlingen een heuse Ecoplant opbouwen! 


Doelen van het Student Energy Program:

  • Studenten bewustwording & enthousiasme
  • De nieuwe generatie vertrouwd maken met de energietransitie en duurzaamheid
  • Duurzaamheid tastbaar maken
  • Samenwerking onderwijs-bedrijfsleven

Inmiddels hebben we een daadwerkelijk Ecoplant-team bestaande uit jonge ambassadeurs. De studenten die hebben bijgedragen aan de bouw van Ecoplanten zijn altijd welkom bij ons bedrijf en komen dan ook graag terug. We zijn dan ook reuze trots op onze team!


Reacties van diverse betrokkenen rondom het Student Energy Program:
 

‘’Zo’n lesprogramma moet passend zijn binnen de profielmodules of keuzevakken van het desbetreffende profiel. Wanneer dit het geval wordt dan is het heel gaaf lesprogramma!”  STO  Zwolle

”Het plaatsen van een Ecoplant was al lang een wens. Via STOHA konden we leerlingen op een aansprekende manier betrekken bij duurzaamheid. Tijdens de Stanislasweek werden vier workshops gehouden door de Ecoplant-organisatie, waar leerlingen actief deelnamen aan de assemblage. Deze praktische benadering is een krachtig middel om de leerlingen te verbinden met duurzaamheid en draagt bij aan de broodnodige energietransitie.” Stanislas College 
 

‘’Wanneer je het project goed samen met de regio’s aan het voetlicht kunt brengen is het project een hele mooie kans.’’ STO Haaglanden 
 

’Uiteindelijk merkte de school ook dat ze de boot zouden missen als ze niet genoeg lessen aanbieden over duurzame techniek.’’  ROC Mondriaan: ’De kans die ik zie ligt in de volledige integratie in het onderwijs, Zorg ervoor dat ook tl, havo en vwo- leerlingen wat kunnen met de toepassing van de Ecoplant.” Landelijke coördinatie STO